Hogyan segít tanulási zavarok esetén?
Ezek a problémák okaikat tekintve összefüggnek, megjelenésükben együtt járnak, így nehéz és nem is mindig célszerű különválasztani őket, és nem is korlátozódnak az iskolára. A tanulási zavar tágabb jelentéssel bír: az alapvető probléma az, hogy valaki nem képes jól felfogni és jól feldolgozni az információkat, amik elérik őt. Ennek következtében a külvilág leképezése és a gondolkodás nem lesz pontos. Gondolatai, beszéde, tettei zavarosak, mozgása ügyetlen lesz. Olyan, mintha franciául szeretnénk Japánban boldogulni, vagy mint amikor egy filmben a kép-és hangsáv elcsúszik: egyre zavarosabb és lehetetlenebb lesz a megértés, az önkifejezés, a célok elérése. Kezdetben ezek a gyermekek dolgoznak a legtöbbet, kompenzálják a hiányzó vagy homályos hangokat, betűképeket, információkat. A világ megismerésében való haladás nyomán azonban egyre több és bonyolultabb feladat éri el őket, így elveszthetik a fonalat. Hozzáállásuk védekező vagy ellenséges lesz, hiszen nincsenek otthon ebben a világban: bármit építenek nagy energiával, nem lesz megfelelő eredménye. Ezért sokszor belül építenek fel egy világot álmodozva, abba vonulnak vissza, abban cselekszenek. Ez nemcsak gyermekekre, hanem felnőttekre is érvényes, a „tanulási- és magatartászavarok” nem érnek véget az iskolával, csak más nevet kapnak és máshogy fejeződnek ki. A tét óriási: nem csupán az iskolai sikert veszíthetjük el, hanem az élethez való aktív, reményteli hozzáállást, az életkedvet, és sok esetben a jó szülő-gyermek, később általános emberi kapcsolódást, a munka élvezetét, a társadalomban való boldogulást is. Ezen zavarok esetén tulajdonképpen világba való integrálódás a tét.
Dr. Tomatishoz hosszú munkássága során nagyon sok ember fordult ilyen problémákkal. Azt találta, amit később kutatások is megerősítettek, hogy a tanulási zavarokkal küzdő iskolások több, mint 70%-a hallásproblémákkal is küzd a hallásértés területén, vagyis jól hallanak (ezt mutatják ki a hallás mechanikus részét vizsgáló hallástesztek), ám a hallás-feldolgozásban gyengeségeik vannak, amit csak speciális teszt mutat ki. Módszerének első nagy volumenű kutatását Ő végezte Torontóban: 850 tanulási nehézséggel küzdő gyermek fél évig részesült a tréningben, közben és a végén folyamatosan mérték készségeiket, teljesítményüket. A koncentráció, idegrendszeri érettség, emlékezet, szókincs és mondatszerkezetek minősége, olvasás, kommunikáció területén 75-90%-ban javult a működésük. Amit a szülők fogalmaztak meg: egyértelmű fejlődést tapasztaltak, jobban érezték magukat a gyermekek, volt kedvük iskolába menni, kevéssé lettek visszahúzódók, jobban kifejezték magukat, viselkedésük megváltozott.
Dr. Tomatis szerint a fül az iskolai sikerek kapuja! A fülrendszer optimalizálásán dolgozó Tomatis-tréning kiemelkedő hatása a kliensek auditív dinamikájának helyreállításában és annak következményeiben rejlik. Fejlődésünk során ugyanis személyes, egyéni „filtert” alakítunk ki, amin keresztül halljuk a világot. Ennek szűkössége-tágassága, a hiányzó frekvenciák vagy frekvencia-sávok határozzák meg, mit engedünk be, mit hallunk meg, mit csak homályosan, és mit egyáltalán nem, vagy csak nagy energia-ráfordítással – vagyis mi az, amit úgy hallunk meg, hogy fel is dolgozunk. Ismerjük a figyelmes, érdeklődő arckifejezést, ami a jól-hallgatás állapota, és az „egyik fülén be, a másikon ki”, vagy a „nem értem” zavart állapotát is: ezek az arckifejezésen, testtartáson, gesztusokban is jól látszanak. A Tomatis-tréning a jó hallásért dolgozik, ezzel többek között a figyelem, érdeklődés, nyitottság, együttműködés állapotára való képességet hozva létre. A.Tomatis szerint a gyermekkori (és későbbi) beilleszkedési és figyelemhiányból fakadó problémák nagy részben fejlődésbeli blokkra utalnak: az intelligencia, az életben való elboldogulás, a beszéd, mozgás, felfedezés képessége ugyanis nem zsákmány, ami keveseknek jut, hanem minden gyermeknek jár és van is. Akinek ez nem megy, az nem képtelen, hanem akadályoztatva van. Olyan, mint egy motor a homokon: hiába pörög, nem jut előre – sőt, minél jobban pörög, annál jobban süllyed: mert kompenzál, és ez rengeteg energiát vesz el az igazi probléma megoldásától, így fáradozásai alig érnek célt. Nem az intelligencia van egyenlőtlenül elosztva, hanem a beszédhez, végső soron az optimális halláshoz való hozzáférés, hiszen a beszéd alapja ez.
Vázlatosan, röviden kiemelnék néhány területet, amiken létrejövő fejlődési blokkok tanulási és viselkedés zavarokat okoznak:
Mozgás
A tanulás, emlékezés, kommunikáció és beszéd nemcsak agyi funkció, testi tevékenység is: nemcsak az agy, a szív, hanem az egész test, az izmok, az utolsó neuronok részt vesznek benne. A kisgyermeknek a mozgásokra való érzékenysége egy testi bárbeszéd a külvilággal: minden nap rengeteg tapasztalatot kódol a mozgás-emlékezetbe. Meg lesz az érzete az egyenes tartásnak, a kar kinyújtásának, és minden testhelyzetnek. Így alakul ki lépésről lépésre a testkép, majd mindezt a nyelv tudatosítja. Saját dinamika alakul ki, ahogy egy mozdulatot egy szóval, egy viselkedéssel összekötnek a kisgyermekek: ők még értik, mit jelent a hangok és szavak megtestesítése. Ez az alapja a Kodály-módszernek és az abból kifejlesztett Kokas-módszernek is, ahol minden népdal más-más testtartást és lelki beállítódást indukál, amit mozgásban, játékban, rajzban is ki lehet fejezni. Ha mozgással, ritmussal, énekléssel, játékos hangadással, beszéddel az idegrendszer előfeszítést kap, később más tanulási feladatokat (kódokat) is képes erre felépíteni. Az olvasás-írás titka ugyanis a precizitás: az lesz képes rá, akinek az idegrendszere sok előgyakorlat folytán (kisgyerekkori mozgás, beszéd, tapasztalatok) megtanulta az alapokat: egyenes tartás, járás, futás, beszéd, élénk figyelem, aktív kíváncsiság.
Olvasás-és írásproblémák, diszlexia
Az olvasás-írás titka a precizitás: az tudja, akinek az idegrendszere sok előgyakorlat folytán, a kisgyermekkori mozgások során megtanulta az alapokat: egyenes tartás, járás, futás, beszéd, figyelem, kíváncsiság. A diszlexiával küzdő embereknél a hallókéreg idegsejtjei 3-szor lassabban sülnek ki. Az írás a beszéd első hangfelvevője, az íráshibákat nem lehet csak a betűk, szavak képe szintjén megoldani, hiszen ezek hangokat jelölnek, és aki nem hallja tisztán a hangokat, a leírásban és az olvasásban is téveszteni fog. Éppen ezért nagyon fontos az akár egész életen át tartó hangos olvasás. Egy ember részletes hallásprofilján pontosan látszik, hogy milyen hibákat vét írás-olvasás közben. Amikor az ember bizonyos hangmagasságban vagy sávban nem hall tisztán, az olyan beszédhangokat, amelyek fő spektruma ebbe a sávba esik, nem tudja jól szegmentálni, cserélve írja le (pl. g/k), vagy selypít (a sziszegő hangokat nem hallja és ezért nem is ejti ki vagy írja le pontosan. Amikor Dr. Tomatis a laborban a szülőkre olyan szűrőt adott, vagyis olyan fejhallgatót, ami pont úgy szűrt, mint ahogy a nem jól helyesíró gyermekük hallott, a szülők is ugyanazokat a hibákat követték el. Másrészt az olvasáshoz a szemből érkező ingerekhez az írásjelek mögött álló akusztikai ingereket rendeljük hozzá (hiszen a betűk hangokat jelölnek), amihez a két rendszer szinkronban történő és pontos működése szükséges. Mindkét rendszer irányítója a belső fülben van: a vesztibuláris rendszer és a csiga (cochlea) párbeszédének eredménye az olvasás, így a belső fül működésének finomítása óriási hatással van rá.
Dr. Tomatis korának egy ismert grafológusával végezte azt a kísérletet, hogy olyan filtert tett fel a fülére, ami a jobb fül hallócsotjait laza állásban tartotta (ilyen a nem lateralizált gyermek jobb füle): az alany nehezen hallott és nagyon nehezen tudott beszélni, a nevét sem tudta leírni. A filtert levéve a funkciók visszaálltak. A vesztibuláris rendszer és a cochlea harmonikus működésér a Tomatis-tréning hatásosan segíti.
Diszkalkulia
A számokat, képleteket is olvassuk, ugyanúgy, mint a betűket, szavakat, mondatokat: a diszkalkulia egyrészt egy olvasási probléma. Másrészt hibás testkép áll a hátterében, a számolás alapja ugyanis a haladó-mozgás elképzelése, különösen a balról jobbra mozgás, a geometria alapja pedig a helyzetek térben való elképzelése. Egy gyermek, aki tétován mozog és akadozva beszél, nincs jól lateralizálva (keveri a bal és jobb irányt), nem tud tájékozódni, rossz az egyensúlyérzéke, és tanácstalan, hogy merre induljon – nos ő nehezen érti, hogy a mozgásnak iránya van, így egy számtani sorozat elképzelése is nehézséget jelent számára, továbbá a tárgyakat nem tudja lokalizálni, így nem tudja a geometriai alakzatokat felismerni. Illetve mindezt lehet, hogy tudja, de sokkal lassabban és nagyobb erőbefektetéssel, ami egyre nagyobb hátrányt jelent számára a tananyag növekedése során. A fenti funkciókra erőteljes hatással van a Tomatis-tréning.
Lateralizáció
Agyunk a funkciókat tekintve osztott: a két félteke nem azonos funkciókkal bír. Ennek megfelelően testünk egészét és páros testrészeinket (beleértve a füleket és a szánk két oldalát is) sem egyformán használjuk: egyik kézzel például tartjuk azt, amin másik kézzel dolgozunk. A test áramló dinamikájú, bármely blokk vagy funkciózavar megnehezíti az egész működést. A gyermekek az első életévekben úgy mozognak, hogy annak nincs pontos iránya, mindkét kezével nyúl, váltogatja a funkciókat. A lateralizáció folyamatában egyre dinamikusabban mobilizálja a testét, a mozdulatok pontosabbak és harmonikusabban lesznek – mindezt tulajdonképpen a világgal való kommunikációra való vágy motiválja, vagyis a külvilágban boldogulás. Ezzel együtt fejlődik a beszéd, amihez ugyanúgy szükségesek a vertikalitás, az idő- és térérzet dimenziói. A készségek szintjén függ össze ennyire a mozgás-és beszédfejlődés. A nem lateralizált gyermekek a gesztikulációt nem tudják koordinálni, nincs tér-és irányérzékük, nem tudnak eligazodni a nyelv világában, az őket elérő hangspektrumot káosznak hallják: nincs meg a hang iránya, azt mindig máshonnan hallja, a frekvenciasávok szétválnak és nem állnak össze világos jelekké. Ennek az oka abban is rejlik, hogy a két fülünket sem egyenlő módon használjuk (a jobb fül az odahallgatás, a bal inkább a térhallás és a hangkontroll funkcióit működteti). Kezdetben a bal fül a domináns, amiből az ingerek a jobb félétekébe jutnak. Az első néhány évben a jobb féltele fejlettebb, majd másfél éves kortól („miért-korszak”) kezd aktív lenni a bal félteke, ami a logikai gondolkodás, nyelv, a rendszerezés, a racionalitás funkcióit működteti. Ennek a folyamatnak az eredménye, hogy 7-8 éves korra azonban ki kell alakulnia a jobb-fül dominanciájának. A nyelvi feldolgozást végző terület ugyanis a bal féltekében van, és a jobb fül hallóidege érkezik közvetlenül ide, meggyorsítva az ingerfeldolgozást. A bal fülnek hosszabb időre van szüksége (először a jobb féltekébe, majd onnan a balba érkezik), és ez a felfogásban jelentős késést idéz elő: a leghosszabb autizmus spektrumzavar esetén akár 2 másodperc is lehet, ami már egy nyelvi egység (szótag) ideje, vagyis mire a gyermek felfogja az ingert, a beszélő már egy szótaggal tovább tart, ami teljesen lehetetlenné teszi a hosszabb szavak megértését. A hallásfeldolgozás egyéb késései (pl. hogy a fülnek a pontos hallásra való felkészüléséhez időre van szüksége, ami ugyan nagyon rövid idő, de ez a reflex késik, a hallgató kihagy és elkésik, amit igyekszik kompenzálni, kikövetkezteti a kimaradt információkat a szó elejéről – de az nagyon fárasztó, határai vannak) okai lehetnek mindenek, ami disz-szel kezdődik.
A szülői és tanítói környezet
A magzatnak van fogalma az édesanyjáról, érzi mozgását, hallja hangját. Ahogy pszichológiai értelemben, úgy a hallással kapcsolatban is az édesanya az elfogadottsághoz, a feltétlen szeretethez, belső értékünkhöz, belső világunkhoz tartozik. A bal fül dominanciája lélektani szempontból (ha nem szervi okai vannak) az édesanyához való kötődést jelzi. A 7. életévre a legtöbb gyermeknél kialakul a jobb-fül dominancia, ami az édesapa szimbolikus lélektani szerepével függ össze: az apa a külvilágot képviseli a gyermek számára, az első „külső tárgy”, az első tanár, az első, aki kihívásokat állít. Az egészséges fejlődésben a gyermek füle párhuzamosan nyílik ki a mélyebb frekvenciákra, az apa által képviselt pszichés tartalmakra, amik a külvilággal való boldogulást közvetítik (ez a szétválasztás természetesen nem ennyire sarkos, ám a finomságok kifejtésére itt nincs hely). A tanító, tanár ugyanúgy a külvilág hangja. Az elfogadás-elvárás (kihívás) arányára a gyermekek nagyon érzékenyek, és igényeik eltérőek: ha túl agresszív a hang (túl sok az elvárás), bezárul a gyermek, de ha túlféltő, magához láncoló, arra is. A hallás pszichés folyamat is, így a túl erős/erőszakos/sok hatás elől a gyermek visszahúzódik, védekezni kezd. Van különbség az „engedelmeskedek” és a „hallgatok rá” lélektana között, és akkor jó a kommunikáció, ha érzékeny a gyermek befogadó képességére. A szelíd hang mindig jó indítás. Az egyéni hallásgörbékben látszik a külvilágra való nyitottság, vagy éppen zártság. A jobb fül dominancia az egyik kulcsa belső világunk, értékeink, vágyaink képviselésének, külvilágban való manifesztálásának.
Gyermekek a Tomatis-tréningen
A tréning mechanikusan a középfül izmait edzi a pontos és széles spektrumú hallás érdekében. Pszichés hatásait tekintve pedig a hallgatás és kommunikáció iránti vágyat stimulálja – a legszélesebb értelemben: a világra való nyitottságról és megismerésének vágyáról, valamint az önkifejezés, önmanifesztáció igényéről van szó. A tréning úgy kezdődik, hogy a méhen belüli akusztikai környezetet állítja elő a zenén (vagy zajokon) alkalmazott, mély frekvenciákat kiszűrő filterrel. Ebben az akusztikai környezetben (háttérrel) lassan megjelenik az édesanya felvett hangja (beszél, énekel vagy olvas). Majd lassan, lépésről lépésre eltávolítjuk a filtereket, és végül a gyermek a teljes hangzást hallja. Ez egy korrekciós folyamat, akusztikai szempontból a születés korrektív átélése. Közben, ha jól mennek a dolgok, a blokkok feloldódnak. Aztán a gyermek saját hangján felolvas, beszél, énekel, folyton változó filtereken keresztül. Ennek hatására tisztulnak az akusztikai képek, összeállnak a gyakori betűpárosok, szavak, majd a ritmus, majd végül érthetővé válik a szöveg, a helyesírás értelmet nyer, kijavul. A tréning időtartama komolyabb zavarok esetén általában 4-6 hónap, 2 hetes napi hallgatások (kb 1 óra) és 4 hetes szünetek váltakozásában (az idő egyénenként változhat), ami az egész életre kiható blokkok feloldása érdekében nem nagy befektetés. A gyermekeknek való segítés természetesen a szülők aktív (a számukra leginkább kivitelezhető formában való) közreműködésével zajlik.
ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar),
ADD (figyelemhiány-zavar)
Ezen neurológiai működési rendellenességek mögött az agy több funkciójának elégtelen működése áll. Probléma van a törzsdúcok működésével, melyek összekapcsolják a mozdulat-és gondolatsorokat, egyben gátolják az ezekhez éppen nem tartozó agyi folyamatokat (vagyis a feladatból való kilépést, az elterelődést), és szerepük van a hangingerekre adott válasz orientálásában. Az agy jutalmazásért felelős területei nem szabadítanak fel elegendő dopamint, amivel ébren tartanák a motiváltságot, érdeklődést. A retikuláris (=hálózatszerű) aktiváló rendszer nem szabályozza ideálisan az agykéreg energiaszintjét és tónusát, valamint az ébrenléti és éberségi szintet, a prefrontális kéregben alacsony az aktivitás, minél jobban próbál koncentrálni az érintett ember, annál jobban szétszóródik a figyelme. A vesztibuláris magok nem pontosan dolgozzák fel az egyensúlyi ingereket, a kisagy nem jól végzi el a gondolatok és mozdulatok finomhangolását, jelentősen kisebb ezekben az esetekben. Fontos szerepe van a bolygóidegnek is, amely a szimpatikus/paraszimpatikus rendszer működtetésével járul hozzá a figyelem fenntartásához, vagy éppen a figyelemre való képtelenséghez.
A Tomatis-tréning az összes szubkortikális (kéreg alatti) terület stimulálásával eléri, hogy energia szabaduljon fel a kortikális funkciókra. A kisagy a terápia hatására nőni kezd, a törzsdúcok jobban működnek, a retikuláris aktiváló rendszer működése optimalizálódik. Egyik kutatásban 25 ADD-vel küzdő gyermeket vizsgáltak, 25 óra Tomatis-tréning után a szövegfeldolgozási képesség 1%-ról 67%-ra nőtt.
Dr. Ron Minsen pszichiáter (aki lánya révén önmaga is érintett, a sokféle kipróbált terápiákból egyedül a Tomatis-tréning segített rajta), a Tomatis-terápia egyensúlyozó gyakorlatokkal való kiegészítésével (legtöbbször gyógyszeres kezelés nélkül) ADD-vel élő kiensek 80%-ának, ADHD-val élők 50%-nak tud jelentős javulást nyújtani (www.integratedlistening.com